dimecres, 4 de novembre del 2009

Ens convertim en exploradors i investigadors del medi natural!

Taller: Els sistemes naturals del delta del Llobregat.

Hola sóc la Zaira. Dimecres 14 d’octubre, va ser el meu primer dia al museu!!! Per tal de començar a conèixer el funcionament i els serveis que ofereix, vaig acompanyar en Marc, el conservador del patrimoni natural del Museu, a fer la visita amb un grup d’alumnes de 1r ESO de l’escola Sil de Barcelona. El Museu de Gavà ofereix a les escoles una activitat que ens endinsa al món de la natura: “Els Ssistemes naturals del delta del Llobregat”.

Amb aquesta visita, tant els alumnes com els professors, es convertiran en exploradors del medi i descobriran un munt d’espècies, tant animals com vegetals, que conviuen i constitueixen l’ecosistema del delta del Llobregat.

Sovint no som conscients de la biodiversitat que existeix molt a prop de casa nostra. Per aquest motiu, visitarem els aiguamolls del delta i viurem una experiència emocionant tot observant una gran varietat d’aus. Però “Vigileu! hem d’estar en silenci per poder veure totes les espècies que hi conviuen” ens avisa en Marc. Amb els binocles, els nens i nenes se senten autèntics ornitòlegs identificant diversos tipus d’ànecs i ocells.

Passejant pel delta podem aprendre molt sobre les comunitats vegetals dels aiguamolls, i com a científics, exploradors i biòlegs deduirem quines plantes viuen en aquestes zones. Analitzarem la seva localització, les fulles, les tiges,... “No tingueu por a dir la vostra opinió!” A través del debat, la deducció i l’observació tots junts descobrirem un món vegetal que fins ara desconeixíem.

Però a més d’aus i vegetació, als aiguamolls hi viuen altres espècies, com per exemple els invertebrats. També hi podem aprendre moltes coses, així que agafarem uns recipients amb aigua i “pescarem” els éssers vius més petits que viuen en aquestes aigües. Aquí els alumnes es diverteixen agafant aquestes mostres al crit de “quantes més n’agafem millor!” sabent que, quantes més espècies recullin, més n’identificaran al laboratori.

Ara toca recollir i anar cap al Museu per conèixer com es va formar el delta i els problemes actuals d’aquest. “Però no patiu!” No ens avorrirem amb llargues explicacions, sinó que situarem en grans mapes les diferents zones del delta: “Allà hi ha l’Aeroport!”, diu un alumne; “Mireu les muntanyes!”, diu un altre; “Veieu on és Gavà?”, pregunta el monitor. Amb aquesta interacció anem situant els elements que ens envolten.

I què me’n dieu de veure com es forma el delta a traves d’un vídeo, o veure com un vaixell romà es va enfonsar fa gairebé dos mil anys? I amb aquests elements que sorprenen als nens i nenes, no només aprendran sinó que veuran que els museus no són llocs avorrits on es col·leccionen coses.

I per últim, anem a l’activitat estrella d’aquest taller: “És el que més m’ha agradat!”, diuen la majoria dels alumnes. Estem al laboratori on observarem el que hem “pescat” als aiguamolls. Primer a simple vista, intentarem identificar els invertebrats que podem veure, i després amb el microscopi. Els alumnes s’emocionen i s’esforcen per esbrinar quina espècie estan veient: “Jo crec que es un ditisc adult!” diu un nen, “No! És un coríxid!”, diu una nena. I un cop identificades diverses espècies, amb l’ajuda dels alumnes que deduiran les característiques, en Marc ens fa una explicació sobre elles.

Un cop finalitzada l’activitat, els alumnes agraeixen a en Marc la visita : “Ha estat una excursió molt "xula"!”, diuen.

Aquest és el tercer any que aquesta escola fa l’activitat perquè “els nens s’ho passen molt bé, aprenen molt, i és molt maca de fer, sobretot si fa un dia tan esplèndid com el d’avui!”, ens diu la professora.

Us convidem a realitzar aquesta activitat amb els vostres alumnes. Passareu un dia genial en què descobrireu moltes coses i coneixereu, d’una manera divertida i participativa, el medi natural que ens envolta. A més, per un dia, els alumnes surten de l’aula per gaudir i experimentar la natura en primera persona.

Zaira

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada